Агнец (цсл. јагње, грч. ἀμνός), свети хлеб, средишњи је део прве просфоре која се припрема на светом Предложењу – Проскомидији, крстолико означен грчким словима ИС XC НИ КА (Исус Христос побеђује). Агнец се копљем исеца из просфоре, полаже на дискос и приноси на Евхаристији. Символички, агнец представља Господа Исуса Христа, који као јагње узима грехе света на себе, приноси се на жртву и страда ради спасења света.

Агнец или Јагње је у Старом Завету било одређено за пасхалну жртву. Крв жртвеног јагњета („здравог, мушког, од године“ – Изл. 12, 5) спасила је јеврејске првенце од гнева Господњег пред излазак из египатског ропства, који се назива Пасха. Да би Јевреји били сачувани Бог им је наредио да закољу јагње и да његовом крвљу покропе довратнике својих кућа тако да их анђео Господњи обиђе и да њихова прворођенчад буду спасена. Од тада, они су на Пасху клали јагње, праслику Невине Жртве, што је пророчки наговештавало долазак Господа Исуса Христа, Који ће се жртвовати за спасење света. Пророк Исаија јасно сведочи о Христу: „Као јагње на заклање вођен би и као овца нема пред оним који је стриже не отвори уста својих“ (Ис. 53, 7). Свети Јован Крститељ, видевши Христа како долази да буде крштен, назива га јагњетом („Гле, јагње Божије које узе на себе грехе света – Јн. 1, 29). Ми Христово Васкрсење – Празник над празницима прослављамо као своју Пасху.
Символична слика жртвованог Христа (Агнеца) у облику малог детета које лежи покривено воздухом на дискосу поред путира на Часној трпези док му са обе стране прилазе анђели-ђакони који чинодејствују, фрескопише се у олтарској ниши православних храмова. Ова сцена је средишњи део већих композиција познатих као Служба архијереја (Поклоњење жртви – Агнецу) и Небеска Литургија које се у православним храмовима сликају у доњој зони олтарске апсиде.
Откуда оваква слика? Од приложених дарова-хлебова за свету Литургију, на жртвенику се одабирају они што ће се употребити на светој Литургији. При припремању Дарова читају се молитве у којима се спомиње страдање Христа Спаситеља. Ту се изговарају речи: „Пречистом крвљу својом искупио си нас од клетве законске; на крсту прикован и копљем прободен излио си бесмртност људима, Спаситељу наш, слава Ти“.