ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)
Читање из Посланице Филипљанима светог апостола Павла (Зач. 244 – гл. 3, ст. 1-8)
Браћо, радујте се у Господу. Јер мени није досадно писати вам једно исто, а вама је укрепљење. Чувајте се паса, чувајте се злих посленика, чувајте се „подрезаних“! Јер обрезани, то смо ми, који Духом Божијим служимо и хвалимо се Христом Исусом, а не уздамо се у тело, премда бих се и ја могао уздати у тело. Ако неко други мисли да се може уздати у тело, ја још више: обрезан сам у осми дан, од рода сам Израиљева, племена Венијаминова, Јеврејин од Јевреја, по закону фарисеј, по ревности гонитељ Цркве Божије, по правди закона беспрекоран. Али све што ми беше добитак, сматрах за штету Христа ради. Но шта више, ја и сматрам све за штету према превасходноме познању Христа Исуса, Господа мојега, ради којега сам све оставио, и сматрам све за трице, да бих Христа добио.
Читање из Светог Јеванђеља по Луки (Зач. 31 • Гл. 7, ст. 17-30)
У време оно отиде глас о Исусу по свој Јудеји и по свој околини. И јавише Јовану ученици његови за све ово. И позва Јован двојицу од ученика својих и посла их Исусу, говорећи: Јеси ли ти Онај што ће доћи, или другога да чекамо? Дошавши пак к њему, ти људи рекоше: Јован Крститељ посла нас теби говорећи: Јеси ли ти Онај што ће доћи, или другога да чекамо? А у тај час он исцели многе од болести, и од рана и од злих духова, и многима слепим дарова вид. И одговарајући рече им Исус: Идите и кажите Јовану што видесте и чусте: слепи прогледају, хроми ходе, губави се чисте, глухи чују, мртви устају, сиромашнима се проповеда јеванђеље; и блажен је онај који се не саблазни о мене. А кад отидоше ученици Јованови, поче народу говорити за Јована: Шта сте изишли у пустињу да видите? Трску коју љуља ветар? Него шта сте изишли да видите? Човека у меке хаљине обучена? Ето, који господске хаљине носе и у сластима живе по царским су дворовима. Но шта сте изишли да видите? Пророка? Да, ја вам кажем и више од пророка. Ово је онај за кога је писано: Ево, ја шаљем анђела својега пред лицем твојим који ће приправити пут твој пред тобом. Јер вам кажем: Ниједан између рођених од жена није већи пророк од Јована Крститеља; а најмањи у Царству Божијем већи је од њега. И сав народ који слушаше, и цариници, оправдаше Бога крстивши се крштењем Јовановим; а фарисеји и законици одбацише вољу Божију о њима, не крстивши се од њега.
ТУМАЧЕЊЕ
Радујте се у Христу Исусу и не уздајте се у тело
Колико дуго ћемо бити причвршћени за земљу? А колико дуго ћемо гледати у небеса, са земље? Да ли бележите године које пролазе, а колико је тек мало прихваћено из човекове историје? Зашто смо везани за оно нестабилно на земљи? Колико дуго ћемо стајати, док поред нас све пролази? Никад немој да мислиш да је богатство добро и у свему очи усмеравај само ка Богу, па користи своје дарове и да ојачаш своје тело… Како треба да служимо Бога? Созерцавајући Његова створења и славећи и хвалећи Њега… Да ли је Он створио твоје руке? Сачувај их да Њему служиш, не кради њима, јер су Његове заповести само добра дела, користи руке за часне молитве, чувај своје руке како би помагао онима који су пали…
Он ти је дао склониште, не да би себе сачувао, већ да га понуди ближњима. (Св. Јован Златоуст, Омилија 10 на Фил. 3)
Јован Крститељ је к Христу послао гласнике
Шта је мислио Јован Претеча када је питао: Да ли си ти Онај који треба да дође или да чекамо другога? Рекао је онда не много онога што и сам може да научи – мада је за Претечу знао да је Тајна – али ученици могу у тим речима да схвате колико је велики Спаситељ, како Логос надахњује Свето Писмо. Он је Бог и Господ који ће доћи. Сви остали су онда били слуге који су били послати пре Учитеља, који су били пре Њега који је изван свега, а припремили су пут Господњи, као што је писано.
Спаситеља и Господа свега пророци су звали: Онај који долази (Иса. 40, 3). Како Га и Давид исповеда у Псалимима: Благословен који иде у име Господње (Пс. 117, 26). Шта значи израз у име Господње? То значи славу у Господу… То поново Он изражава у оном што следи као што у Псалму пише: Господ је Бог крепак, и Он нас обасја (Пс. 117, 27), а то значи: Господ је Бог, сија над нама. (Св. Кирило Александријски, Тумачење на Јеванђеље по Св. Луки Омилија 37)
Да ли си Ти онај који долази или да чекамо другога?
Оно што следи има у себи једну недоумицу… Онај који себе исказује чудима, Онај који учи од Духа, Онај ко слуша Оца, Онај који Оца исповеда пред свим људима, Тај указује на једно питање: да ли сада треба да учимо од Њега, односно да ли је он, Бог или није? Очигледно је да Јован Претеча нити шаље ученике зато што и сам сумња, нити моли да му Он каже да не би био у незнању. Па о чему он онда прича? Јованови ученици су поред Исусових (И дођоше к Јовану и рекоше му: Рави! Онај што беше с тобом преко Јордана, за кога си ти сведочио, ево он крштава, и сви иду к њему – Јн. 3, 26), па пошто они не знају ко је био Христос, већ замишљају Исуса као обичног човека, Јована Претечу сматрају већим, зато што га мере човечанским подвизима и врлинама…
Када је близу на смртног часа, Јован се боји да не остави основ за неко лоше учење и, на тај начин, своје ученике да одвоји од Христа, па их зато шаље Њему. Прво му је битно да све своје ученике проследи ка Христу и зато каже: Идите од мене к Њему. Шта он то заиста ради? Он од својих ученика очекује да чују науку и виде како Христос чини чудеса. На тај начин показује да не сумња у Њега, већ тако прави разлику између себе и Њега. Христос, знајући шта Јован има на уму, то и нуди онима који га слушају, али их оставља и да поверују у Њега и по Његовим делима. (Св. Јован Златоуст, Омилија 36 на Мт. 11, 1, 2)