ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)
Читање из Посланице Галатима светог апостола Павла (Зач. 215 – гл. 6, ст. 11-18)
Браћо, видите како вам великим словима написах својом руком! Који хоће да се допадну по телу, они вас приморавају да се обрезујете, само да не буду гоњени за крст Христов. Јер ни сами обрезани не држе закон, него хоће да се ви обрезујете да би се вашим телом хвалили. А ја, Боже сачувај, да се чим другим хвалим осим крстом Господа нашега Исуса Христа, којим се мени разапе свет и ја свету. Јер у Христу Исусу нити обрезање што помаже нити необрезање, него нова твар. И који год буду живели по овоме правилу, мир на њих и милост, и на Израиљ Божији. Убудуће да ми нико не ствара тешкоће, јер ја ране Господа Исуса на телу својему носим. Благодат Господа нашега Исуса Христа са духом вашим, браћо. Амин.
Читање из Светог Јеванђеља по Луки (Зач. 83 • Гл. 16, ст. 19-31)
Рече Господ причу ову: Човек пак неки беше богат и облачаше се у скерлет и у свилу, и сјајно се весељаше сваки дан. А бејаше неки сиромах, по имену Лазар, који лежаше пред вратима његовим гнојав, и жељаше да се насити мрвама које падаху са трпезе богатога; а још и пси долажаху и лизаху гној његов. А кад умре сиромах, однесоше га анђели у наручје Авраамово; а умре и богаташ, и сахранише га. И у паклу, налазећи се у мукама, подиже очи своје и угледа издалека Авраама и Лазара у наручју његову. И он повика и рече: Оче Аврааме, смилуј се на ме и пошаљи Лазара нека умочи у воду врх од прста својега да ми расхлади језик; јер се мучим у овоме пламену. А Авраам рече: Синко, сети се да си ти примио добра своја у животу своме, а тако и Лазар зла; сада пак он се теши, а ти се мучиш. И поврх свега тога, постављена је међу нама и вама велика провалија, да они који би хтели одовуд к вама прећи, не могу; нити они отуда к нама прелазе. Тада рече: Молим те пак, оче, да га пошаљеш дому оца мојега; јер имам петорицу браће: нека им посведочи да не би и они дошли на ово место мучења. Рече му Авраам: Имају Мојсеја и пророке, нека њих слушају. А он рече: Не, оче Аврааме, него ако им дође неко из мртвих покајаће се. А он му рече: Ако не слушају Мојсеја и пророке, ако неко и из мртвих васкрсне, неће се уверити.
ТУМАЧЕЊЕ
Написао сам својом руком
Овде се говори о аутентичности посланица апостола Павла. Он је написао целу посланицу њему, као доказ велике љубави и поштовања. Другу посланицу је посветио неком другом, а следећа је посланица Римљанима, коју завршава речима: Поздрављам вас и ја, Тертије, који написах ову посланицу у Господу (Рим. 16, 22). Да ли је то урадио због неке нужности, па није му то био задатак, већ је желео да уклони двосмисленост и сумњу?
Шта значи да се покаже у телу? То значи да је био човек. Јудејци су их посрамили и желели да их повреде, тако да су их оптужили… Његов објекат је овде да покаже да су они тако радили јер нису поштовали Бога. (Св. Јован Златоуст, Тумачење на Галат. 6)
Убоги Лазар и богаташ
Видите ли како и на који начин Он човека одагна од жеље и приноси га Небесима, где све ствари не могу да се разбију? Ако уклониш своја богатства од места на којима могу да пропадну, чак и да их лопови украду, уједно ћеш уклонити болести и своју душу ћеш ојачати у највећој мери… Он наглашава и пример учења и смирења. Као и лекар који жели да упозори болесника да промени начин живота, Господ доводи богаташа који је здрав и доброг стања до тога да не може да схвати да треба да промени живот. Његово срце само жели све што је туђе, али – на крају – одлази (заправо) празно… Па како ће онда богаташ да буде спасен? Тако што ће своја добра да подели и са оним којима треба (за живот), као што је то чинио и Јов, а не да своју душу само тера да жели још више (материјалног) за себе, а то јој заиста није потребно…
Шта из овога можемо да научимо? Ни један човек нас не може заштити тамо – не зато што он то неће, већ зато што не може. Због тога постаје избеглица у својој немоћи. Блажени Авраам такође је нагласио: Између нас и вас постоји велики јаз, који њима није дозвољен да га пређу.
Крај свакога од њих је на вратима, било да су стари или млади; није могуће за људе да добију извињење кроз молитве само, већ треба да се понашају као Авраам, Ноје, Јов или Данило. (Св. Јован Златоуст, Омилија 74,5 на Мт. 23, 78, 1 и на Мт. 25, 20, 6 и на Мт. 6)
Видите овде, молим вас, и добро запамтите речи Спаситеља. Лако је било рећи да су живели и такви богаташи, али Он их не назива именом, док сиромаха зове по имену. Какав сада закључак извлачите? Богаташ, који се није освртао ни на кога, јесте у ствари безимен у Божијем постојању, а о сличноме говори и псалмопојац о онима који Га се не боје: Нећу их споменути мојим уснама (Пс. 15, 4), док сиромаха препознаје и спомиње по имену језиком Божијим…
Начините себи пријатеље неправедним мамоном: И ја вама кажем: начините себи пријатеље неправедним богатством, да би вас кад осиромашите примили у вечне куће (Лк. 16, 9), не сматрајте ваше богатство само вашом својином, отворите широм своју руку према онима који су у невољи, помажите их у њуховој беди и болу, уразумите оне који су пали у велику тугу и који имају проблеме са болестима, тако да могу да Богу служе без проблема. Знајте да ништа нећете учинити, а да не добијете награду… Када вас земаљско благо онемогући, доћи ћете до краја живота, тада ћете постати учесници наде за Божијим задовољењем. Ако будеш добар и учтив према човеку, он ће освежити и друге који раде у овом свету, оне мудре али и оне који су много сиромашни. Мудри Павле је давао савет таквима што живе у благостању и богатству, али и онима који су у тешким невољама: Да у садашње време ваш сувишак буде за њихов недостатак, да и њихов сувишак буде за ваш недостатак; да буде једнакост (2. Кор. 8, 14). (Св. Кирило Александријски, Тумачење на Јеванђеље по Луки, Омилија 111)