ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)

Читање из Посланице Јеврејима светог апостола Павла (Зач. 323 – гл. 10, ст. 1-18)
Браћо, Закон имајући само сенку будућих добара, а не сами лик ствари, не може никада једним те истим жртвама, које се приносе стално сваке године, усавршити оне који приступају. Иначе, зар оне не би престале да се приносе, пошто они који служе не би се више осећали грешним, будући једном за свагда очишћени? Међутим, те жртве сваке године подсећају на грехе. Јер није могуће да крв јунаца и јараца спере грехе. Зато улазећи у свет говори: Жртву и принос ниси хтео, али си ми тело припремио. Свеспаљенице и жртве за грехе нису ти биле угодне; тада рекох: Ево дођох, као што је у почетку Књиге писано за мене, да учиним вољу твоју, Боже. Говорећи претходно, да жртву и принос и свеспаљенице и жртве за грехе ниси хтео нити су ти биле угодне, оне које се по закону приносе; потом рече: Ево идем да учиним вољу твоју, Боже. Укида прво, да постави друго. Том вољом смо освећени приношењем тела Исуса Христа једном за свагда. И сваки свештеник стоји свакодневно служећи и много пута приносећи исте жртве које никада не могу уништити грехе; а Он, приневши једну жртву за грехе, занавек седе с десне стране Бога, чекајући даље док се не положе непријатељи његови за подножје ногу његових. Јер је Он једним приносом учинио савршенима заувек оне који се освећују. А сведочи нам и Дух Свети; јер пошто је напред рекао: Ово је Завет који ћу им завештати после оних дана, говори Господ, дајући законе моје у срца њихова, и у мисли њихове написаћу их, – каже: И грехе њихове и безакоња њихова нећу више спомињати. А где је опроштење грехова, ту нема више приноса за њих.
Читање из Светог Јеванђеља по Марку (Зач. 36 • Гл. 8, ст. 30-34)
У време оно забрани Исус ученицима својим да ником не говоре о њему. И поче их учити да Син Човечији треба много да пострада, и да ће га одбацити старешине и првосвештеници и књижевници, и да ће га убити, и да ће после три дана васкрснути. И рече им то отворено. И узе га Петар насамо и поче га корити. А он, окренувши се и погледавши у ученике своје, запрети Петру говорећи: Иди од мене, сатано; јер ти не мислиш оно што је Божије него што је људско. И дозвавши народ са ученицима својим рече им: Ко хоће за мном да иде нека се одрекне себе и узме крст свој, и за мном иде.
ТУМАЧЕЊЕ
Не може крв јунаца и јараца да спере грехе
Жртва је Богу дух скрушен, срце скрушено и поништено не одбацујеш, Боже (Пс. 50, 17)
Једним приносом Он је вечно усавршио све оне који су били обожени
Искупљење значи да неко плати цену нечега. Нови Завет бележи испуњење пророштава искупљења жртвом Исусовом. Сва истина је стављена у три речи: (1) agorazo, као оно на пијаци, субјекти искупљења су продати под грехом (Рим. 7, 14: Јер знамо да је закон духован; а ја сам телесан, продан под грех),а цена је Крв Искупитеља који је умро за њих; (2) exagorazo, купити са пијаце искупљено, које никада неће бити поново стављено на продају; (3) lutroo, ослобођен пошто је плаћен ценом процењенога (Јн. 8, 32: И познаћете истину, и истина ће вас избавити; Гал. 4, 4: А кад се наврши време, посла Бог Сина свог Јединородног, који је рођен од жене и покорен закону; Гал. 4, 5: Да искупи оне који су под законом, да примимо усиновљење; Гал. 4, 31: Тако, браћо, нисмо деца робињина него слободне; Гал. 5, 13: Јер сте ви, браћо, на слободу позвани: само да ваша слобода не буде на жељу телесну, него из љубави служите један другом). (Ц. И. Скоуфилд, Д. Д., Тезе на Посланицу Римљанима, 3, 24)
Он је укорио Петра: Ти не мислиш што је Божје, него што је људско
Овај одељак долази одмах после Петровог исповедања Исусу: Ти си Христос. У верзији по Матеју: А кад дође Исус у околину Кесарије Филипове, питаше ученике Своје говорећи: Ко говоре људи да је Син човечији? А они рекоше: Једни говоре да си Јован Крститељ, други да си Илија, а други Јеремија, или који од пророка. Рече им Исус: А ви шта мислите ко сам Ја? А Симон Петар одговори и рече: Ти си Христос, Син Бога Живога. И одговарајући Исус рече му: Благо теби, Симоне сине Јонин! Јер тело и крв нису то теби јавили, него Отац мој који је на небесима (Мт. 16, 13-17). Овде се види како Христос благосиља Петра и говори му да ће на њему изградити Своју Цркву зато што је откривена с Небеса, а само мало касније га назива сатаном. Знамо такође и да је Исус довољно знао за све Петрове несавршености, па је пророковао да ће Га се три пута одрећи. Он је укорио Петра и у Гетсиманском врту. Најбоље решење за сва Петрова стања веома је важно, а даје га Лука: Рече пак Господ: Симоне! Симоне! Ево вас иште сотона да би вас чинио као пшеницу. А ја се молих за тебе да твоја вера не престане; и ти кад год обративши се утврди браћу своју (Лк. 22, 31-32). И као што читамо у Делима апостолским, Он је то и учинио (Упореди са Јн. 21, 15-17: А кад обедоваше, рече Исус Симону Петру: Симоне Јонин! Љубиш ли ме већма него ови? Рече Му: Да, Господе! Ти знаш да Те љубим. Рече му Исус: Паси јагањце моје. Рече му опет другом: Симоне Јонин! Љубиш ли ме? Рече Му: Да, Господе! Ти знаш да Те љубим. Рече му Исус: Паси овце моје. Рече му трећом: Симоне Јонин! Љубиш ли ме? А Петар поста жалостан што му рече трећом: Љубиш ли ме? И рече Му: Господе! Ти све знаш, Ти знаш да Те љубим. Рече му Исус: Паси овце моје).