ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)

Читање из књиге пророка Захарије (Зах. 8, 7-14)
Овако вели Господ над војскама: Ево, ја ћу избавити свој народ из земље источне и земље западне. 8. И довешћу их, и они ће наставати усред Јерусалима, и биће ми народ и ја ћу им бити Бог, истином и правдом. 9. Овако вели Господ над војскама: Нека вам се укрепе руке који слушате у ово време ове речи из уста пророчких од дана кад се основа дом Господа над војскама да се сазида црква. 10. Јер пре тих дана не беше плате ни за човека ни за живинче, нити беше мира од непријатеља ни ономе који одлажаше ни ономе који долажаше и пустих све људе једног на другог. 11. А сада нећу бити као пре остатку тог народа, говори Господ над војскама. 12. Него ће усев бити миран, винова ће лоза носити плод свој, и земља ће рађати род свој, и небо ће давати росу своју; и све ћу то дати у наследство остатку тог народа. 13. И као што бејасте уклин међу народима, доме Јудин и доме Израиљев, тако ћу вас избавити те ћете бити благослов, не бојте се, нека вам се окрепе руке. 14. Јер овако вели Господ над војскама: Као што вам намислих зло учинити, кад ме разгневише оци ваши, Вели Господ над војскама, и не раскајах се, 15. Тако опет у ове дане намислих да добро чиним Јерусалиму и дому Јудином; не бојте се. 16. Ово је шта треба да чините: говорите истину један другом, судите право и мирно на вратима својим; 17. И не мислите један другом зло у срцу свом, и не љубите криве заклетве, јер на све то мрзим, говори Господ.
Читање из књиге пророка Захарије (Зах. 8, 19-23)
Овако вели Господ над војскама: Пост четвртог месеца, и пост петог и пост седмог и пост десетог обратиће се дому Јудином у радост и весеље и у празнике веселе; али љубите истину и мир. 20. Овако вели Господ над војскама: Још ће долазити народи и становници многих градова; 21. Долазиће становници једног у други говорећи. Хајдемо да се молимо Господу и да тражимо Господа над војскама; идем и ја. 22. Тако ће доћи многи народи и силни народи да траже Господа над војскама у Јерусалиму и да се моле Господу. 23. Овако вели Господ над војскама: У то ће време десет људи од свих језика народних ухватити једног Јудејца за скут говорећи: Идемо с вама, јер чујемо да је Бог с вама.
ТУМАЧЕЊЕ
Овако вели Господ над војскама: Ево, ја ћу избавити свој народ из земље источне и земље западне. И довешћу их, и они ће наставати усред Јерусалима, и биће ми народ и ја ћу им бити Бог, истином и правдом. Овако вели Господ над војскама: Нека вам се укрепе руке који слушате у ово време ове речи из уста пророчких од дана кад се основа дом Господа над војскама да се сазида црква. Јер пре тих дана не беше плате ни за човека ни за живинче, нити беше мира од непријатеља ни ономе који одлажаше ни ономе који долажаше и пустих све људе једног на другог. А сада нећу бити као пре остатку тог народа, говори Господ над војскама. Него ће усев бити миран, винова ће лоза носити плод свој, и земља ће рађати род свој, и небо ће давати росу своју; и све ћу то дати у наследство остатку тог народа. И као што бејасте уклин међу народима, доме Јудин и доме Израиљев, тако ћу вас избавити те ћете бити благослов, не бојте се, нека вам се окрепе руке. Јер овако вели Господ над војскама: Као што вам намислих зло учинити, кад ме разгневише оци ваши, Вели Господ над војскама, и не раскајах се,…
Овако вели Господ над војскама: Пост четвртог месеца, и пост петог и пост седмог и пост десетог обратиће се дому Јудином у радост и весеље и у празнике веселе; али љубите истину и мир. Овако вели Господ над војскама: Још ће долазити народи и становници многих градова; Долазиће становници једног у други говорећи. Хајдемо да се молимо Господу и да тражимо Господа над војскама; идем и ја. Тако ће доћи многи народи и силни народи да траже Господа над војскама у Јерусалиму и да се моле Господу. Овако вели Господ над војскама: У то ће време десет људи од свих језика народних ухватити једног Јудејца за скут говорећи: Идемо с вама, јер чујемо да је Бог с вама.
О посту
Вредност поста мери се у уздржању, не само од хране, већ и од свих грешних дела, тако да онај који је свој пост усмерио само на неједење меса, тај греши… Да ли ти постиш? Покажи ми, докажи ми то својим делима. Ако видиш сиромаха, помози му! Ако видиш пријатеља који је на неком високом положају, не замери му! Да не посте само твоја уста, већ и око, ухо, стопало, рука и цело твоје тело. Нека твоје руке буду чисте од грехова. Да нога твоја не крочи на забрањене стазе, које су пуне камења о који можеш да паднеш. Нека твоје око пости тако што не гледа свашта, већ да буде смерно, јер поглед је храна оку. Забрани телу да прави грех и твоја душа ће бити осигурана и као таква она ће волети да пости. То је највећи апсурд да се уздржаваш од меса и нечисте хране, зато што је пост, а да око храниш нечим што је забрањено. Да ли једеш месо? Не храни онда ни око нечим што ће га упропастити. Нека и ухо твоје пости. Пост уха је превазилажење свађа, поруга и неговорење злих речи. Нека твоја уста посте, да не говоре безумним речима. Да ли имамо нешто од тога што не једемо рибе и птице, а гневимо и жалостимо брата речима.. (Св. Јован Златоусти, Омилија у току Поста)
Сам пост се јавља као достигнуће, као послушност тела вољи Божјој, која се поистовећује са овим богатством духовних благодатних дарова. Да бисмо разумели ово, треба да се одрекнемо дуалистичких схема философије, али и критеријума световне етике, који телесни подвиг сматрају претпоставком ослобођењa човекових духовних сила од ограничења материје. Кад прихватимо освећење као чињеницу која се односи на целокупног човека, у васпостављању јединства човека, тада ћемо потражити путеве и начине освећења који претпостављају учествовање читавог човека: и тела и духа. Тада ћемо пост схватити не као самодисциплину – владавину ума над материјом – него као учешће тела у свеукупној послушности човека вољи Божјој, односно као делатно одбијање тела да оно само и његове жеље представљају циљ сам по себи. (Христос Јанарас, Слобода морала, 29-31)