ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)

Читање из Друге посланице Тимотеју (Петр. 1, 20 – 2, 9)
Љубљени, ово прво знајте да ниједно пророштво Писма не бива по личном тумачењу. 21. Јер никад пророштво не настаде човјечијом вољом, него покретани Духом Светим говорише свети Божији људи. 1. А било је и лажних пророка у народу, као што ће и међу вама бити лажних учитеља, који ће унијети јереси погибли, и одрицаће се Господара који их искупи и довешће себи наглу погибао. 2. И многи ће поћи за њиховим нечистотама, због којих ће се похулити на Пут истине. 3. И у лакомству искоришћаваће вас варљивим ријечима; њихов суд одавно не доцни, и погибао њихова не дријема. 4. Јер кад Бог не поштедје анђеле који сагријешише, него их баци у окове мрака пакленога, и предаде да се чувају за суд: 5. И не поштедје стари свијет, него сачува проповједника правде Ноја, и седморо с њим, и наведе потоп на свијет безбожнички; 6. И градове Содом и Гомор осуди на пропаст и у пепео претвори, поставивши их за примјер будућим безбожницима; 7. И избави праведнога Лота намученог развратним владањем безаконика; 8. Јер док живљаше овај праведник међу њима, гледајући и слушајући безакона дјела из дана у дан, мучаше праведну душу своју; 9. Зна Господ побожне да избавља од искушења, а неправеднике да чува за казну у дан судњи.
Читање из Светог Јеванђеља по Марку (Мк. 13, 9-13)
Рече Господ Својим ученицима: чувајте се; јер ће вас предавати судовима и по синагогама биће вас, и пред војводе и цареве изводиће вас мене ради за свједочанство њима. 10. И свима народима треба најприје да се проповиједа јеванђеље. 11. А кад вас поведу да вас предаду, не брините се унапријед шта ћете говорити, нити се припремајте, него што вам се даде у онај час оно говорите; јер нећете ви говорити него Дух Свети. 12. И предаће брат брата на смрт и отац дијете, и устаће дјеца на родитеље и побиће их. 13. И сви ће вас омрзнути због имена мојега. Али који претрпи до краја тај ће се спасти.
ТУМАЧЕЊЕ
Биће и лажних учитеља, међу вама, који ће тајно унети јереси погибли
У одељцима из писма Епископа александријског Александра јеретику Арију пише: Наша вера коју смо примили од својих предака (праотаца) је ово: знамо да је Бог један и јединородан и вечан… Арије затим јеретички одговара: Иако је Он родио Свог јединственог Сина, не по појави, већ у истини, рађајући Њега Својом вољом, незаменљивом и непроменљивом, био је Његов савршени створ, али не као један од створења – већ као извор, али не и као један од рођених… Нити је Валентијан тако учио, нити је то као што су Манихејци говорили, већ је био извор као сасуштаствени део Очев, нити је Савелије говорио да је раздвајајућа Монада, Син-Отац… Лажно учење аријанаца негира дело Христово. Да је био створење није могао да има богопознање, не би могао да превазиђе смрт и не би могао да нас сједини са Богом. Ако је Логос који је постао човек (оваплотио се) створење, онда људи не могу да буду обожени и да се сједине са Богом. Само Спаситељ сасуштаствен може да успостави додир између човека и Бога. Само сасуштаствени Дух нас може да сједини са Оцем. У догмату о сасуштаствености Свети Атанасије брани стварност спасења. (Г. Флоровски, Источни Оци 4. века, 51)
О будности према свима која није од Христа
Браћо, чувајте се да вас ко не зароби философијом и празном преваром, по казивању човечјему, по науци света, а не по Христу (Колош. 2, 8). Браћо нека нас не зароби философија, која нагађајући говори, да нема живота вечнога нити васкрсења из мртвих. Јер ми не долазимо до Истине нагађањем људским, него Божјим откровењем. И оно што знамо о Истини, знамо од саме Истине, која се открила у Господу Исусу Христу и нама саопштила кроз верне и мудре сведоке Истине, апостоле и светитеље. Ако ли, због грехова наших, одбацимо ова сведочанства и примимо нагађања људска, пашћемо у мрачно и љуто ропство природе, тела, греха и смрти. Браћо, нека нас не преваре празна казивања човечја, од човека и по човеку, као тобож да нема онога света, или и ако га има да ми тобож ништа о томе не знамо. Гле, ми знамо поуздано да има онога света. И ово знамо не од нагађача и обмањивача него од самога Господа Исуса, који се на Тавору јавио ученицима са давно отшедшим из овога света Мојсијем и Илијом, и који се Сам јавио многим следбеницима Својим после смрти Своје. И још ми ово знамо од апостола, светитеља и многобројних тајновидаца, којима Бог откри, због њихове чистоте и светости, праву истину о ономе свету.
Ако ли, због грехова наших, не верујемо овим светим и истинитим сведоцима, ми ћемо онда веровати несветим и лажним људима, и бићемо робови мрака, греха и смрти.
Браћо, нека нас не заведе наука светска, која испитује животиње, биље и камење, и вели, да она нигде није нашла Бога међу овим тварима, те отуда дрско тврди, као да Бога и нема. Јер гле, ми знамо, да Творац и не може бити као твар међу тварима, него је Он изнад свих твари, и различит од свих твари. А ми то знамо како по духовном разуму и савести тако и по јасном откровењу самога Господа Исуса, који се показао и у телу човечјем као Господар свих створених твари, а тако и по сведочанству апостола и многих других светих и видовитих људи. Него прославимо Господа Исуса, васкрслога из мртвих. Господе васкрсли, Теби слава и хвала вавек. Амин. (Св. Николај Велимировић, Охридски пролог, 19 априла)
Нити се припремајте, него што вам се даде у онај час оно говорите; јер нећете ви говорити него Дух Свети
Како могу да серафими поју Свет, свет, свет… па нису ли надахнути (научени) Духом Светим? Да ли сви Његови анђели славе Бога? То је права сарадња Духа Светога… Сва славна и неизрецива хармонија највиших небеса била је у служби Божјој и међусобној сарадњи сила, а онда се поставља питање да ли силе могу да буду сачуване силом Духа Светог? Чак и Гаврило не пророкује о догађајима који ће доћи, због чињенице да је само оно што Духа Свети пошаље пророштво… Благослов патријараха, символи, пророштва, знаци које су само људи оставили… све је то у Духу Светом. (Св. Василије Велики, О Духу Светом, гл. 16, 38, 39)