ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)

Читање из треће саборне посланице Јованове (3 Јн. 1, 1-14)
Старјешина Гају љубљеноме, којега ја заиста љубим. 2. Љубљени, молим се да у свему добро напредујеш, и здрав да будеш, као што ти добро напредује душа. 3. Јер се обрадовах веома када дођоше браћа свједочећи о истини твојој, како ти у истини живиш. 4. Од тога немам веће радости него да чујем како моја дјеца живе у истини. 5. Љубљени, вјерно чиниш што год радиш за браћу и за намјернике, 6. Који посвједочише твоју љубав пред Црквом; и добро ћеш учинити ако их испратиш достојно Бога. 7. Јер Имена његова ради изиђоше, не примајући ништа од незнабожаца. 8. Ми смо, дакле, дужни примати такве, да будемо сарадници Истини. 9. Писах Цркви; али Диотреф, који жели да буде први међу њима, не прима нас. 10. Зато, ако дођем, споменућу његова дјела која твори, ружећи нас злим ријечима; и није му то доста, него сам браће не прима, и забрањује онима који би хтјели да их примају, и изгони их из Цркве. 11. Љубљени, не угледај се на зло, него на добро. Који добро чини од Бога је, а који зло чини није видио Бога. 12. О Димитрију су посвједочили сви, и сама истина; а и ми свједочимо; и знате да је свједочанство наше истинито. 13. Много имадох да пишем, али нећу мастилом и пером да ти пишем; 14. Него се надам да ћу те ускоро видјети и усмено ћемо говорити. 15. Мир ти! Поздрављају те пријатељи. Поздрави пријатеље по имену. Амин.
Читање из Светог Јеванђеља по Луки (Лк. 19, 29-40; 22, 7-39)
У вријеме оно, када се приближи Исус Витфаги и Витанији, код горе назване Маслинска, посла двојицу ученика својих, 30. Рекавши: Идите у село што је према вама, и када уђете у њега, наћи ћете магаре привезано на које никада нико од људи није усједао; одријешите га и доведите. 31. И ако вас ко упита: Зашто дријешите? овако му кажите: Оно треба Господу. 32. А кад отидоше послани, нађоше као што им каза. 33. А кад они дријешаху магаре, рекоше им господари његови: Што дријешите магаре? 34. А они рекоше: Оно треба Господу. 35. И доведоше га Исусу, и набацише хаљине своје на магаре, и посадише Исуса. 36. И кад он иђаше, простираху хаљине своје по путу. 37. А када се он већ приближи подножју Горе Маслинске, поче све мноштво ученика у радости хвалити Бога громким гласом за сва чудеса која видјеше. 38. Говорећи: Благословен цар који долази у име Господње! Мир на небу и слава на висинама! 39. И неки од фарисеја из народа рекоше му: Учитељу, забрани ученицима својим. 40. И одговарајући рече им: Кажем вам, ако они ућуте, камење ће повикати. 7. А дође дан бесквасних хљебова у који требаше клати пасхално јагње. 8. И посла Петра и Јована рекавши: Идите и уготовите нам Пасху да једемо. 9. А они му рекоше: Гдје хоћеш да уготовимо? 10. А он им рече: Ето, кад уђете у град, срешће вас човјек који носи крчаг воде; идите за њим у кућу у коју он уђе. 11. И реците домаћину куће: Учитељ ти вели: гдје је одаја гдје ћу јести Пасху са ученицима својим? 12. И он ће вам показати велику застрту горњу собу; ондје уготовите. 13. И они отидоше и нађоше као што им је казао; и уготовише Пасху. 14. И када дође час, сједе за трпезу, и дванаест апостола с њим. 15. И рече им: Веома зажељех да ову Пасху једем с вама прије него пострадам; 16. Јер вам кажем да је нећу више јести док се не испуни у Царству Божијем. 17. И узевши чашу заблагодари, и рече: Узмите и раздијелите је међу собом; 18. Јер вам кажем да нећу пити од рода виноградскога док не дође Царство Божије. 19. И узевши хљеб заблагодари, преломи га и даде им говорећи: Ово је тијело моје које се даје за вас; ово чините за мој спомен. 20. А тако и чашу по вечери, говорећи: Ова је чаша Нови завјет у крви мојој, која се за вас излива. 21. Али ево руке издајника мојега са мном на трпези. 22. И Син Човјечији, дакле, иде како је одређено; али тешко човјеку ономе који га издаје! 23. И они се стадоше питати међу собом који би, дакле, од њих био тај који ће то учинити. 24. А настаде и препирка међу њима који се од њих сматра да је већи. 25. А он им рече: Цареви народа господаре над њима и властодршци њихови називају се добротвори. 26. Али ви немојте тако; него ко је међу вама већи, нека буде као млађи, и старјешина као слуга. 27. Јер ко је већи, који сједи за трпезом или који служи? Није ли онај који сједи за трпезом? А ја сам међу вама као слуга. 28. А ви сте они који сте се одржали са мном у искушењима мојим. 29. И ја вама завјештавам Царство као што Отац мој мени завјешта, 30. Да једете и пијете за мојом трпезом у Царству моме, и да сједите на пријестолима и судите над дванаест племена Израиљевих. 31. И рече Господ: Симоне, Симоне, ево вас заиска сатана да вас вије као пшеницу. 32. А ја се молих за тебе да вјера твоја не престане; и ти, када се обратиш, утврди браћу своју. 33. А он му рече: Господе, с тобом сам спреман и у тамницу и у смрт ићи. 34. А он рече: Кажем ти, Петре, неће данас запјевати пијетао док се трипут не одречеш да ме познајеш. 35. И рече им: Кад вас послах без кесе и торбе и обуће, да ли вам што недостаде? А они рекоше: Ништа. 36. А он им рече: Али сад који има кесу нека је узме, тако и торбу; а који нема нека прода хаљину своју и купи нож. 37. Јер вам кажем, да још и то што је написано: И уврстише га међу безаконике, треба да се изврши на мени; Јер што је о мени писано завршава се. 38. А они рекоше: Господе, ево овдје два ножа. А он им рече: Доста је. 39. И изишавши, отиде по обичају на гору Маслинску; а за њим отидоше и ученици његови.
ТУМАЧЕЊЕ
Исус је узео хлеб и благословио га
Добро имајте на уму оно што је јеванђелист Матеј написао: И кад јеђаху, узе Исус хлеб и благословивши преломи га, и даваше ученицима, и рече: Узмите, једите; ово је тело моје (Мт. 26, 26). У својим Јеванђељима и Марко и Лука дају исти опис. Истина је да апостол Лука помиње Чашу још два пута: први пут, пре него што узме хлеб; а други пут, после онога када је преломио хлеб. Чињеница је, оно што је већ исказано у ранијим беседама, да писац Јеванђеља има навику антиципације, док убацује речи у посебан контекст којим се води и када му остају још неке детаље да запише. Ова два одељка када се саставе јасно кажу исто оно што је исказано у ономе што су и други јеванђелисти рекли.
Лукино прво помињање Чаше припада циклусу о пасхи, за разлику од Господње Тајне вечере. Јеванђелиста Јован, са друге стране, не говори ништа о Телу и Крви Господа у том контексту, али говори о Господу и каже са истим дејством на другом месту (нпр. Јн. 6, 3264: Тада им рече Исус: Заиста, заиста вам кажем: Мојсије не даде вама хлеб с неба, него вам Отац мој даје хлеб истинити с неба; јер је хлеб Божији онај који силази с неба и даје живот свету. Тада Му рекоше: Господе! Дај нам свагда тај хлеб. А Исус им рече: Ја сам хлеб живота: Који мени долази неће огладнети, и који мене верује неће никад ожеднети. Него вам казах да ме и видесте и не верујете. Све што мени даје Отац к мени ће доћи; и који долази к мени нећу га истерати напоље…), са већом пунотом него у претходним јеванђељским извештајима. (Бл. Августин, Сагласје Јеванђеља, 3, 2)
Био је прибројан међу грешнике
Зато ћу Му дати део за многе, и са силнима ће делити плен, јер је дао душу своју на смрт, и би метнут међу злочинце, и сам носи грехе многих, и за злочинце се моли (Ис. 53, 12).
Магаре представља нови народ, који је призван међу незнабошцима. Оно по природи нема довољно разума, лутајући би упало у невољу, али Христос постаје његов ум и мудрост: У којој је све благо премудрости и разума скривено (Кол. 2, 3). Магаре је доведено, а двојицу својих ученика Христос је послао да га доведу. Шта то значи? То значи да је Христос позвао незнабошце, јер је желео да их обасја светлост Истине и зато је Он два разлога истакао пред њих: пророке и апостоле. Незнабошци су добили веру преко апостола… (Св. Кирило Александријски, Тумачење Јеванђеља по Луки, Омилија 130)