ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)

Читање из Друге посланице Тимотеју (2 Петр. 3, 1-18)
Љубљени, пишем вам већ другу посланицу; у њима подсјећањем будим ваш чисти разум, 2. Да се сјетите ријечи које су раније казали свети пророци, и заповијести апостола ваших од Господа и Спаса, 3. Знајући прво ово да ће у посљедње дане доћи ругачи који ће живјети по својим сопственим жељама, 4. И говорити: Шта је с обећањем Доласка његова? Јер откако се оци упокојише све стоји тако од почетка стварања. 5. Јер они хотимице губе из вида да небеса бише одавно, и да је земља из воде и од воде саздана ријечју Божијом, 6. Од којих тадашњи свијет, водом потопљен, пропаде. 7. А садашња небеса и земља остављени су његовом ријечју за огањ и чувају се за Дан суда и погибли безбожних људи. 8. Али ово једно немојте превиђати, љубљени, да је један дан пред Господом као хиљада година, и хиљада година као један дан. 9. Не доцни Господ с обећањем, као што неки мисле да доцни; него нас дуго трпи, јер неће да ико пропадне но да се сви покају. 10. А доћи ће Дан Господњи као лопов ноћу, у који ће небеса с хуком проћи, а стихије ће се ужарене распасти и земља и дјела што су на њој изгорјеће. 11. Па кад ће се све ово распасти, какви треба да будете ви у светом владању и побожности, 12. Очекујући и желећи да скорије буде долазак Божијега Дана, од кога ће се небеса огњем запаљена распасти и стихије ужарене растопити. 13. Нова пак небеса и нову земљу по обећању Његовом очекујемо, гдје правда обитава. 14. Зато, љубљени, очекујући ово старајте се да се нађете пред Њим чисти и непорочни у миру. 15. И дуготрпљење Господа нашега држите за спасење, као што вам и љубљени наш брат Павле по даној му мудрости писа, 16. Као што говори о овоме и у свима својим Посланицама, у којима су нека мјеста тешко разумљива, која неуки и неутврђени изврћу, као и остала Писма, на своју сопствену пропаст. 17. А ви, дакле, љубљени, знајући унапријед, чувајте се да обманом безаконика не будете одведени с њима, и не отпаднете од својега ослонца, 18. Но узрастајте у благодати и у познању Господа нашега и Спаса Исуса Христа. Њему слава и сада и у Дан вјечни. Амин.
Читање из Светог Јеванђеља по Марку (Мк. 13, 24-31)
Рече Господ Својим ученицима: У те дане, послије те невоље, сунце ће се помрачити, и мјесец своју свјетлост изгубити. 25. И звијезде ће спадати с неба и силе небеске покренути се. 26. И тада ће угледати Сина Човјечијега гдје долази на облацима са силом и славом великом. 27. И тада ће послати анђеле своје и сабраће изабране своје од четири вјетра, од краја земље до краја неба. 28. А од смокве научите поуку: Када се већ њене гране подмладе и олистају, знате да је близу љето. 29. Тако и ви када видите ово да се збива, знајте да је близу код врата. 30. Заиста вам кажем да овај нараштај неће проћи док се ово све не збуде. 31. Небо и земља ће проћи, али ријечи моје неће проћи.
ТУМАЧЕЊЕ
Ми … трагамо за Новим Небом и Новом Земљом у којима праведност пребива
Тада ће добрима бити даровано Царство Небеско, а онима који су чинили рђаве ствари даће се огањ вечни и тама преисподња, јер тако и Сам Господ каже: Ја вам кажем: од сада ћете видети Сина Човечјег где седи с десне стране Силе и долази на облацима небеским (у слави Очевој). Због тога и Логос јесте Спаситељ, јер нас припрема за овај Дан говорећи: Стражите, јер не знате у који час ће доћи Господ ваш. Исто пак и апостол Павле: Јер нам се свима ваља јавити на Суду Христовом, да прими сваки оно што у телу учини, било добро или зло. (Св. Атанасије Велики, О Оваплоћењу Логоса, 56)
Господњи повратак у слави
Неопходно је да начин Његове појаве у телу остане скривен, пошто као човек за своје добро узме на себе вредни Крст, тако Он уништава смрт и Сатану тера од тираније над нама свима. Које ниједан од кнезова века овог не позна; јер да су је познали, не би Господа славе разапели (1. Кор. 2, 8). Неопходно је да Он остане непознат током времена које претходи страдању; али Његов Други долазак са Небеса неће бити тајан, као онај када је Он први пут дошао, већ ће бити познат и ужасан. Он ће сићи са анђелима, који ће Га чувати (бранити) у слави Бога Оца, да суди свету у праведности…
Пошто су све ствари решене каква врста људи треба све то да уради, да ли то треба да буду свети људи, без страха, и они који могу да стану пред Њега? И сам Христос говори: Стражите дакле једнако и молите се Богу да бисте се удостојили утећи од свега овог што ће се збити, и стати пред Сином човечјим (Лк. 21, 36). Ми ћемо стати сви пред Њим, који ће седети на столици судије, да нам свима каже шта смо радили… Али, пошто је Он добар и воли људе, Христос ће показати милост према онима који Њега воле. (Св. Кирило Александријски, Тумачење на Јеванђеље по Луки, 21, Омилија 139)
Нараштај овај неће проћи све док се све ово не збуде
Како онда Господ каже овај нараштај? Он не говори о нараштају који тада живи, већ о вернима. Он не раздваја нараштаје по времену, већ по начину службе и каже: Такав је род оних који Га траже, и који су ради стајати пред лицем Твојим, Боже Јаковљев (Пс. 24, 6)! Он јасно указује да све ствари сигурно пролазе, али да ће нараштаји верних остати. Јерусалим ће бити уништен и већи део Јудеје ће нестати, али над поменутим нараштајем неће ништа превладати… (Св. Јован Златоусти, Омилија 77 на Мт. 24, 1)