ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)
Читање из Посланице Ефесцима светог апостола Павла (Зач. 230 – гл. 5, ст. 20-26)
Браћо, захваљујући свагда за све Богу и Оцу у име Господа нашега Исуса Христа, покоравајте се један другоме у страху Божијем. Жене, покоравајте се својим мужевима као Господу. Јер муж је глава жени као што је и Христос глава Цркви, и Он је спаситељ тела. Но као што се Црква покорава Христу, тако и жене у свему својим мужевима. Мужеви, волите своје жене као што и Христос заволе Цркву и себе предаде за њу, да је освети, очистивши је крштењем у води речју.
Читање из Светог Јеванђеља по Луки (Зач. 11 • Гл. 3, ст. 23-38 – гл. 4, ст. 1)
У време оно Исус имаше око тридесет година кад поче; и беше, као што се мишљаше, син Јосифа, сина Илијева, сина Мататова, сина Левијева, сина Мелхијева, сина Јенејева, сина Јосифова, сина Мататијева, сина Амосова, сина Наумова, сина Еслимова, сина Нагејева, сина Маатова, сина Мататијева, сина Семејева, сина Јосифова, сина Јудина, сина Јоананова, сина Рисајева, сина Зоровавељева, сина Салатиилова, сина Ниријева, сина Мелхијева, сина Адијева, сина Косамова, сина Елмодамова, сина Ирова, сина Јосијина, сина Елиезерова, сина Јоримова, сина Мататова, сина Левијева, сина Симеонова, сина Јудина, сина Јосифова, сина Јонанова, сина Еликимова, сина Мелејева, сина Маинанова, сина Мататина, сина Натанова, сина Давидова, сина Јесејева, сина Овидова, сина Воозова, сина Салмонова, сина Наасонова, сина Аминадавова, сина Арамова, сина Јорамова, сина Есромова, сина Фаресова, сина Јудина, сина Јаковљева, сина Исакова, сина Авраамова, сина Тарина, сина Нахорова, сина Серухова, сина Рагавова, сина Фалекова, сина Еверова, сина Салина, сина Каинанова, сина Арфаксадова, сина Симова, сина Нојева, сина Ламехова, сина Матусалова, сина Енохова, сина Јаредова, сина Малелеилова, сина Каинанова, сина Еносова, сина Ситова, сина Адамова, сина Божијега. Исус пак пун Духа Светога врати се са Јордана, и би одведен Духом у пустињу.
ТУМАЧЕЊЕ
Покоравајте се један друге… јер муж је глава жени, као што је и Христос глава Цркви
Кажите ми како пчела улази у кошницу, па ћемо онда говорити о Богу. Говоримо прво о труту или матици код мрава, паукова, а затим ћемо говорити о Богу. То је понекад небитно када се о томе говори… Шта је то? Па реч о Богу је понекад несхватљива човеку, јер Бог је означио наше границе знања, које леже у дубини природе (човека). Бог одређује Вољу. Тако да ми треба само да благодаримо Богу… То је и део мудрости сваког паметног слуге…
Када буде размена служби, нека не буде ропска… Требало да и робови и владари буду слуге једни другима. Само ће у том случају бити боље да будемо робови, јер ћемо тада бити слободни у било ком смислу. Замислите случај човека који има стотине робова и ни на који начин им не служи; а онда претпоставите и други начин: да човек има стотине другова а сви чекају једни на друге и служе свима… Питам вас који од ове двојице има срећнији живот? (Св. Јован Златоуст, Омилија 19 на Еф. 5)
Родослов Христов
Видим отворена врата пред нама, али улазимо неким редом, и у буци и идући ногу пред ногу у том предсобљу… Шта је предсобље? Књига рођења Исуса Христа, Сина Давидова, Сина Авраамова… Слушајући ове речи, бдимо и у том трену чак слушамо чуда, пошто Син јесте Нерођени Бог, Његов истинити Син; Он је пострадао како би Га познали као Сина Давидовог, јер је могао да буде само Син Божији. Он је пострадао као слуга… Он може да начини да Господ теби буде Отац, ако будеш слуга… То је баш тешко да буде људски разум просуди: да је Бог постао човек, јер је човек постао Син Божији. Већ је речено да је Син Божији, Син Давидов и Авраамов, а нема сумње да теби јесте и Син Адамов, јер је Син Божији. Он је био рођен у телу, а ти можеш бити рођен Духом…
На пример, колико ће недоумица бити покренуто када се говори о родослову Исуса Христа? Прво, зашто је овде Јосифов родослов покренут, који није био отац Христов. Друго, колико је њих записано који воде порекло од Давида, док су преци Маријини, која Га је родила, непознати; па ни Маријина генеалогија није уврштена у овај родослов? Треће, са ког предлошка је написана Јосифова генеалогија, која се тиче Богородице, јер није показано ко су били Њени преци. Заједно са тим стварима треба разматрати од кога води родослов, да ли води од људи? Па ако је тако, зашто онда спомиње и жене, како одређује порекло, када помиње и познате жене – Сару, Ревеку, као и многе друге… Па зар жене да сагледавамо само кроз лоше ствари? Зашто апостол Лука помиње и нека друга имена, као да родослов није исти као и код Матеја, иако и он, и Лука завршавају са Јосифом… Има и једна друга ствар: како је Јелисавета која је била из рода левитског у рођачком односу са Маријом…
Слушајте шта Господ каже Гаврилу да приђе: К девојци испрошеној за мужа, по имену Јосифа из дома Давидовог; и девојци беше име Марија (Лк. 1, 27). Како би требало да се гледа на њих када је то Дјевин дом и род, по линији Давидовој? Очигледно је да је Јосиф био њен заручник, јер је постојао закон, који је регулисао да ли може да се узима жена из другог рода или занимања, али из истог племена. Патријарх Јаков такође прориче: Палица владалачка неће се одвојити од Јуде нити од ногу његових онај који поставља закон, докле не дође Онај коме припада, и Њему ће се покоравати народи (1. Мој. 49, 10).