ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)
Читање из Посланице Галатима светог апостола Павла (Зач. 200 – гл. 1, ст. 11-19)
Браћо, дајем вам на знање да јеванђеље које сам ја благовестио, није од човека; нити га ја примих од човека, нити научих, него откривењем Исуса Христа. Јер сте чули моје живљење некад у Јудејству, да одвише гоних Цркву Божију и пустоших је, и напредовах у Јудејству више од многих врсника својих у роду своме, будући одвише ревнитељ за своја отачка предања. А када благоволи Бог, који ме изабра од утробе матере моје и призва благодаћу својом, да објави Сина својега у мени, да га благовестим међу незнабошцима, тога часа не питах тела и крви, нити изиђох у Јерусалим онима који су били апостоли пре мене, него отидох у Арабију, и опет се вратих у Дамаск. А потом, након три године, изиђох у Јерусалим да видим Петра, и остадох код њега петнаест дана. А другога од апостола не видех, осим Јакова брата Господњега.
Читање из Светог Јеванђеља по Луки (Зач. 30 • Гл. 7, ст. 11-16)
У време оно иђаше Исус у град који се зове Наин, и с њим иђаху многи ученици његови и мноштво народа. А када се приближи вратима града, и гле, изношаху мртваца, јединца сина матере његове, и она беше удовица; и многи народ из града иђаше са њом. И видевши је сажали се Господ на њу, и рече јој: Не плачи! И приступивши дохвати се носила, а носиоци стадоше; и рече: Момче, теби говорим, устани! И седе мртвац и стаде говорити; и даде га матери његовој. А страх обузе све, и слављаху Бога говорећи: Велики пророк поди‘е се међу нама, и Бог походи народ свој.
ТУМАЧЕЊЕ
Јеванђеље које ја проповедам није по човеку
Схватите колико је дивно што се у Јеванђељу потврђује да је то мисао Христова, без људске интервенције, што и показује Њега у пуној сили. Чак и ако Га неко пита за доказ да је Он сам Бог, Он се Сам пројављује и показује све Своје Тајне. Човек би требало да пример ранијег начина живота разобличи и да покаже своју промену… Када људи буду жестоко на супротној страни, треба много времена да се њихово убеђење промени… Он не говори једноставно да је прогањан, већ да је изван мере, што указује на уништење и разарање Цркве. Овде објекат показује тајно провиђење које је за Њим остало у времену…
Шта је сврха свега наведеног? Морам да укажем да љубав није само сабирање, већ тражење себе у себи и молитва Богу… А Господ му рече: Иди, јер ми је он суд избрани да изнесе име моје пред незнабошце и цареве и синове Израиљеве (Дела. 9, 15). (Св. Јован Златоуст, Тумачење на Галат. 9-10)
Исус васкрсава сина удовице из Наина
И светлост светли у тами (Јн. 1, 5). Он зове смрт и грех тамом. Светлост која је објект наших чула не сија у мраку, већ изван њега. Проповед Христова сија у сред свих грехова, али тако да може сваког часа да нестане. Он је превазишао смрт и обновио човека. Нити смрт надилази, нити грех, док је око њих светлост. И Видело се светли у тами, и тама Га не обузе (Јн. 1, 5). Светлост не може да се превазиђе и не живи у души оних који не желе да буду обасјани… Светлост долази из вере и то код оних који хоће да је приме. Чист живот привлачи светло… Како то делује? Када чистиш душу од свих грехова, она је чиста и може да буде обасјана и прими светлост…
(Св. Јован Златоусти, Омилија 5 на Јн. 1, 3, 4)
Мртвац је био укопан, а многи његови пријатељи су му дошли на гроб. Тамо сусрећу Христа, као Живот и Васкрсење, Онога који је уништио смрт и пропадљивост. Он је Тај – Јер кроз Њега живимо, и мичемо се, и јесмо; као што и неки од ваших певача рекоше: Јер смо и род Његов (Дела. 17, 28). Он је Тај који је обновио природу човека, каква је првобитно и била; Он је ослободио наше смртно тело од стега смрти. (Св. Кирило Александријски, Тумачење на Јеванђеље по Луки, Омилија 36)