"ВЕРА БИВА ОД ПРОПОВЕДИ" (Рим. 10,17)

Портал при Мисионарском одељењу
Архиепископије београдско-карловачке

Понедељак тридесет и пете седмице по Педесетници

Фото: Портал "Ризница"

ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)

Читање из прве саборне посланице Јованове (1 Јн. 2, 18 – 3, 10)

Дјецо, посљедњи је час, и као што чусте да Антихрист долази, и сада су се појавили многи антихристи; отуда знамо да је посљедњи час. 19. Од нас изиђоше, али не бијаху од нас; јер да бијаху од нас, остали би с нама; али да се покажу да нису сви од нас. 20. А ви имате Помазање од Светога и знате све. 21. Не писах вам зато што не знате истину, него што је знате, и да никаква лаж није од истине. 22. Ко је лажљивац ако не онај ко пориче да Исус јесте Христос. Тај је антихрист, који одриче Оца и Сина. 23. Сваки који одриче Сина, ни Оца нема; а који признаје Сина, има и Оца. 24. Ви, дакле, што чусте од почетка, то у вама нека остане; ако у вама остане то што од почетка чусте, и ви ћете остати у Сину и у Оцу. 25. А ово је обећање које нам Он обећа, живот вјечни. 26. Ово вам написах о онима који вас варају. 27. А ви, Помазање које примисте од Њега, у вама остаје, и нема потребе да вас ико учи; него како вас то исто Помазање учи о свему, и истинито је и није лаж, и као што вас научи, останите у њему. 28. И сада, дјечице, останите у њему да када се јави имамо свјетлост, и да се не постидимо пред њим о Доласку његовом. 29. Ако знате да је Он праведан, знајте да је сваки који твори правду од њега рођен. 1. Видите колику нам је љубав дао Отац, да се дјеца Божија назовемо и будемо; зато нас свијет не познаје, јер њега не позна. 2. Љубљени, сада смо дјеца Божија, и још се не откри шта ћемо бити; а знамо да када се открије, бићемо слични Њему, јер ћемо га видјети као што јесте. 3. И сваки који ову наду има у њега, очишћава себе, као Он што је чист. 4. Сваки који чини гријех и безакоње чини; а гријех јесте безакоње. 5. И знате да се Он јави да Гријехе наше узме; и гријеха у њему нема. 6. Сваки који у њему пребива не гријеши; сваки који гријеши није га видио нити га је познао. 7. Дјечице, нико да вас не вара: који твори правду праведан је, као што је Он праведан; 8. Онај који твори гријех од ђавола је, јер ђаво гријеши од почетка. Ради тога се јави Син Божији да разори дјела ђавоља. 9. Сваки који је рођен од Бога не чини гријех, јер сјеме Његово остаје у њему, и не може гријешити, јер је од Бога рођен. 10. По овоме се познају дјеца Божија и дјеца ђавоља: Сваки који не твори правду није од Бога, ни онај који не воли брата својега.

Читање из Светог Јеванђеља по Марку (Мк. 11, 1-11)

У вријеме оно, када се приближи Исус Јерусалиму, Витфаги и Витанији, код горе Маслинске, посла двојицу од ученика својих 2. И рече им: Идите у село што је према вама, и одмах како уђете у њега наћи ћете магаре привезано, на које нико од људи није усједао; одријешите га и доведите. 3. И ако вам ко рече: Шта то чините? кажите: Господу је потребно; и одмах ће га послати амо. 4. А они отидоше, нађоше магаре привезано код врата напољу на раскршћу, и одријешише га. 5. А неки од оних што стајаху ондје рекоше им: Шта то чините и дријешите магаре? 6. А они им рекоше као што им заповједи Исус; и оставише их. 7. И доведоше магаре Исусу, и метнуше на њега хаљине своје; и усједе на њега. 8. А многи простријеше хаљине своје по путу; а други резаху грање од дрвећа, и простираху по путу. 9. А који иђаху пред њим и за њим, викаху говорећи: Осана! Благословен који долази у име Господње! 10. Благословено царство оца нашега Давида које долази у име Господње. Осана на висини! 11. И уђе Исус у Јерусалим, и у храм; и промотривши све, кад би увече, изиђе у Витанију са Дванаесторицом.

ТУМАЧЕЊЕ

Свако ко има наду у Њега чисти себе, као што је и Он чист

Почетак праведности је исповедање грехова. Човек у том чину почиње да се ослобађа од грехова, започиње да буде праведан… Који твори правду праведан је, као што је Он праведан; онај који твори грех од ђавола је, јер ђаво греши од почетка… Знајте да се неко исповеда и без своје слободне воље. Ко нас чисти, ако то није сам Бог? Да, али знајте да Бог неће да чисти човека, ако човек не жели слободном вољом, а ако своју вољу усмери ка Богу, биће очишћен, али не својом вољом и снагом… Тада је твоја чистота налик Божјој чистоти, а твоја праведност Божјој праведности. Ко то може да каже? Појам налик или као, не користи се увек у смислу једнакости… На пример, погледајте колика је разлика између човековог лица и лица у огледалу, где је лице у слици, телесно лице, али лик се тако опонаша, а тело је реално… Ствар је тешка за схватање, али појам налик то појашњава. Тако и ми сви имамо икону Божију у себи, али нисмо једнаки као што је Син једнак са Оцем…

Господ нас чисти јер је Он чист, али је Његова чистота од вечности, а наша од вере… Ми смо праведни, ако је и Он праведан; праведни смо јер верујемо у Бога кога нисмо видели, тако да ћемо једног дана да Га видимо. (Бл. Августин, Омилија 3, 6, 8, 9 и 1, 3, 7, 9 и на 1. Јн. 2 и 3)

Улазак у Јерусалим

Магаре представља нови народ, који је изабран од свих незнабожаца. Оно по природи нема довољно разума, чак би лутајући упало у невољу, али Христос постаје његов ум и мудрост: У којој је све благо премудрости и разума скривено (Кол. 2, 3). Христос је послао двојицу својих ученика да доведу магаре и то је учињено. Шта то значи? То значи да је Христос позвао незнабошце, јер је желео да их обасја светлост Истине и зато је Он два преносиоца поставио пред њих: пророке и апостоле, а незнабошци су добили веру преко апостола… (Св. Кирило Александријски, Тумачење Јеванђеља по Луки, Омилија 130)

Подели ову објаву са другима:

Дозвољено је бесплатно преузимање садржаја са сајта уз обавезно навођење оригиналног линка ка објави.

Претрага