ПРИРЕДИО: Епископ Јован (Пурић)
Читање из Посланице Галатима светог апостола Павла (Зач. 204 – гл. 2, ст. 21; гл. 3, ст. 1-7)
Браћо, не одбацујем благодат Божију; јер ако праведност кроз закон бива, онда Христос узалуд умре. О неразумни Галати, ко вас је опчинио да се не покоравате истини, ви којима је пред очима Исус Христос насликан разапет међу вама? Ово само хоћу од вас да дознам, да ли Духа примисте кроз дела закона или кроз проповед вере? Зар сте тако неразумни? Почевши Духом, сад телом завршавате? Зар толико пострадасте узалуд? Кад би било само узалуд! Онај, дакле, који вам даје Духа и чини чудеса међу вама, чини ли то због дела закона или због слушања вере? Као што Авраам поверова Богу и урачуна му се у праведност. Схватите, дакле, да су они синови Авраамови који су од вере.
Читање из Светог Јеванђеља по Марку (Зач. 22 • Гл. 6, ст. 1-7)
У време оно дође Исус у постојбину своју; и за њим идоше ученици његови. И кад дође субота, поче учити у синагоги. И многи који слушаху, дивљаху се говорећи: Откуд овоме то? И каква му је премудрост дана? И чудеса таква рукама његовим чине се? Није ли ово дрводеља, син Маријин, а брат Јаковљев и Јосијин и Јудин и Симонов? И нису ли сестре његове овде међу нама? И саблажњаваху се о њега. А Исус им рече: Нигде није пророк без части до у постојбини својој и међу родбином и у дому своме. И не могаше онде ниједнога чуда учинити, осим што мало болесника исцели метнувши на њих руке. И чуђаше се неверју њиховоме. И прохођаше по околним селима и учаше. И дозва Дванаесторицу, и поче их слати два и два, и даваше им власт над духовима нечистим.
ТУМАЧЕЊЕ
Да ли си примио Духа кроз дела или кроз проповед вере?
Његови докази су сведочанства, не само оних којима је било дато да буду сви исти, већ онима којима је дато да буду посебни… Он је рекао: Примите Духа, и чинићете многа дела, васкрсаваћете мртве, исцељивати лепрозне, пророковаћете, говорићете на различитим језицима, па да ли је то Закон вама омогућио… Није ли то сам Отац учинио, размислите о томе пре него што се деси… Нису луди они који примају добробити вере, већ они који се враћају Закону иако ништа од њега неће добити?… (Св. Јован Златоуст, Тумачење Галатима, 3)
И не могаше онде ни једног чуда учинити
Писано је: Син не може ништа чинити сам од себе него шта види да Отац чини; јер шта Он чини оно и Син чини онако (Јн. 5, 19)… Чинити и не чинити нису речи са једним већ имају многа значења. Тако и град на брду не може да буде скривен, иако може да буде у сенци неког већег брда или да буде у равни са њим. Ви сте видело свету; не може се град сакрити кад на гори стоји (Мт. 5, 14) и још једно: И рече им Исус: Еда ли могу сватови постити док је женик с њима? Докле год имају са собом женика не могу постити (Мк. 2, 19). Они су покушавали нешто што нису могли: И не могаше онде ни једно чудо да учини, осим што мало болесника исцели метнувши на њих руке (Мк. 6, 5). За исцељење је била потребна вера и стрпљење и снага приликом исцељења, када једна од две ствари нису присутне, немогуће је да се било шта изврши. Исцељење није рационално, јер ипак неки остају рањени због свог неверја. Зато се и каже: Породи аспидини! Како можете добро говорити, кад сте зли? Јер уста говоре од сувишка срца (Мт. 12, 34). У ком смислу је нешто немогуће, осим ако није против воље…(Св. Григорије Назијанзин, Чеврта богословска беседа 10)